Is de website van jouw bedrijf goed te vinden door zoekmachines?

Is de website van jouw bedrijf goed te vinden door zoekmachines?

Als je een eigen bedrijf hebt dan hoort daar vandaag de dag natuurlijk ook een website bij. Die kun je zelf maken of je besteedt het uit aan een website designer. Maar als het ontwerp af is dan ben je er nog niet. Want er moeten uiteraard teksten op de website worden gezet. In die teksten leg je kort en bondig uit wat je doet en voor welke doelgroep. In het geval van een webwinkel moeten er pakkende teksten komen om de producten aan te prijzen. Ben je loodgieter, schilder of installateur dan nodig je bezoekers uit om een vrijblijvende offerte aan te vragen. Je laat zien welke werkzaamheden je doet om bezoekers te overtuigen dat ze jou moeten inhuren. Dat klinkt allemaal simpel. Maar niet iedereen is zo handig met het schrijven van web content. Gelukkig kun je ook daar hulp bij krijgen.

Teksten met de juiste zoekwoorden

Het is belangrijk om in de teksten op je website de juiste zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn termen die gebruikers van Google en andere zoekmachines invoeren om een bedrijf te vinden. Je kunt denken aan ‘fietsenmaker in Zaandam’ of ‘schilder in Emmen’. Het is zaak om dit soort termen in de teksten op je website te verwerken. Dat moet niet te overdreven gebeuren, dan zien de zoekmachines dit als spam. Je kunt het maken van teksten voor je website uitbesteden aan Crossphase. Zij onderzoeken welke zoektermen relevant zijn en schrijven vervolgens prettig leesbare teksten voor je website waar deze termen op natuurlijke wijze in zijn verwerkt. Je website moet tenslotte ook goed leesbaar zijn voor bezoekers en niet uitsluitend zijn gericht op de zoekmachines.

Talent voor copywriting

Niet iedereen heeft een aangeboren schrijftalent. Er zijn zelfs ondernemers die zich afvragen: wat is copywriting en hoe pak ik dat het beste aan? Als je zelf niet zo tekstueel vaardig bent, dan kun je je teksten door een extern bureau. Zij kunnen de teksten precies zo schrijven als je wilt. Daarbij wordt niet alleen rekening gehouden met zoektermen maar ook met de doelgroep. Wil je je bezoekers aanspreken met je en jij of houd je het liever op het formele ‘u’. Ook hangt het van je doelgroep af of je bepaald vakjargon wel of niet gebruikt. Als je uitsluitend levert aan andere bedrijven die precies weten wat ze kunnen verwachten, dan kun je met een gerust hart vaktermen gebruiken. Lever je vooral aan consumenten dan is dat vaak minder handig omdat je website dan al snel te ingewikkeld is.

Zorg voor een toegankelijke website

Dat de zoekmachines jouw website goed weten te vinden is mooi. Maar het is ook zaak dat je bezoekers vasthoudt. Ze moeten tenslotte wel een offerte aanvragen of een bestelling plaatsen. Zorg dus dat je website goed toegankelijk is. Werk met een duidelijk menu waar de bezoeker snel vindt wat hij zoekt. Kies voor een prettig leesbaar lettertype en een tekstkleur die goed contrasteert met de achtergrond.