Zaken doen met het buitenland? Hier moet je op letten

Sinds het internet algemeen gebruikt wordt is het een stuk makkelijker om zaken te doen met klanten in het buitenland. Zij kunnen zonder problemen een order plaatsen, de meeste internetbrowsers kunnen tegenwoordig een website probleemloos vertalen. Het is dus ook niet meer nodig om je website in meerdere talen aan te bieden en bij te houden. Maar hoe pak je het aan als je een order krijgt uit de Verenigde Staten? Bij wereldwijd transport komt immers meer kijken dan even een pakje afgeven op het postkantoor. Het loont vaak de moeite om als opdrachtgever bij meerdere transporteurs een offerte aan te vragen.

Kies de juiste manier van transport

Een grote bestelling versturen naar een ander continent gaat meestal via zeevracht. Dit is een stuk goedkoper dan per vliegtuig, hoewel dat laatste natuurlijk wel een stuk sneller gaat. Als je kiest voor zeevracht dan kun je een eigen container reserveren of je kunt gebruik maken van een gedeelde container. Dat laatste scheelt aanzienlijk in de kosten, maar zal er in de meeste gevallen toe leiden dat de aflevering langer duurt. Een eigen container wordt bij aankomst direct naar de klant getransporteerd. Bij een gedeelde container zal de transporteur de meest gunstige route kiezen om de verschillende bestellingen af te leveren. Zit jouw klant als laatste in de route dan duurt het uiteraard langer voordat een vracht wordt afgeleverd.

Een ervaren transportbedrijf

Er komt heel wat kijken bij een transport naar het buitenland. Zeker als het gaat om het afleveren van een vracht in een niet-EU land. Dan gelden soms uitgebreide douane formaliteiten. Een ervaren transportbedrijf zoals Kuipers Logistics kan je in zo’n geval veel werk uit handen nemen. Vaak kan de informatie over een af te leveren vracht alvast vooruit worden gestuurd. Dit scheelt aanzienlijk bij het inklaren. Uiteraard ben je als leverancier zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van juiste informatie en het aanleveren van de juiste formulieren.

De kosten van internationaal transport

Als je regelmatig naar het buitenland exporteert kun je met een internationaal transportbedrijf vaak afspraken maken over vaste tarieven. En transporteur houdt vaak wel van een vast contract waar hij één of meer dagen per week een chauffeur op kan zetten. Zeker als het gaat om een overeenkomst voor een langere periode wil een transporteur vaak graag zaken met je doen. Vaak kun je als opdrachtgever in zo’n geval een scherp tarief afspreken. Dit geldt voor transport over de weg binnen Europa, maar ook voor het vervoeren van zeevracht naar de haven van Rotterdam, Amsterdam of Antwerpen. Als je goedkoper uit bent qua transport dan kun je aan je klanten ook een scherpere prijs berekenen en dat kan de omzet uiteraard ten goede komen. Houd wel rekening met stijgende kosten. Dit heeft onder meer te maken met milieuvoorschriften en soms met strengere controles door de douane waardoor het transport meer tijd in beslag neemt dan voorheen.