Ondernemers doen steeds vaker online zaken met andere bedrijven

Ondernemers doen steeds vaker online zaken met andere bedrijven

Niet alleen particuliere klanten hebben het online shoppen ontdekt. Ook bedrijven doen steeds vaker zaken met andere bedrijven via het internet. Een boekhouder die een nieuwe computer nodig heeft koopt die bij een online webshop. Maar ook grondstoffen voor het maken van eindproducten en machines voor zakelijk gebruik worden steeds vaker online gekocht. Het leasecontract voor de nieuwe bedrijfsauto wordt online geregeld, evenals de belettering die op de auto moet komen. Het is dus voor een bedrijf heel belangrijk om online goed gevonden te worden.

Ga in zee met een betrouwbare partner

Als je besluit om online zaken te gaan doen, of dat nu B2B of B2C is, zorg er dan voor dat je een betrouwbare hosting provider vindt voor je website. Als je zaken doet met Solvisoft dan kun je er op rekenen dat je website voldoet aan de hoogste normen qua veiligheid en betrouwbaarheid. Zeker als er betalingsverkeer via de website verloopt moet deze optimaal beveiligd zijn om lekken van vertrouwelijke gegevens te voorkomen. Daarnaast moet de website snel en duidelijk zijn. Iemand die iets wil kopen wil daar niet te veel moeite voor doen. Als het bij jouw webshop niet lukt dan gaan we simpelweg naar een andere.

Zet de juiste marketing tools in

Of je nu inzet op particuliere klanten of op b2b e-commerce, het is zaak om dit goed aan te pakken. Verdiep je in je klanten. Wat zijn dit voor mensen dan wel bedrijven? Hoe bereik je die het snelst? Particulieren kun je bereiken via social media platforms zoals Facebook en Instagram. Bedrijven hebben hun eigen kanalen. Maak dus een zorgvuldige selectie zodat je je beschikbare budget zo goed mogelijk kunt besteden. Als je een extern bedrijf inschakelt voor e-commerce, maak dan duidelijke afspraken over de hoogte van het budget en de besteding daarvan. Zo voorkom je onaangename verrassingen zoals torenhoge rekeningen voor kliks op een advertentie bij Google.

Zorg voor goede service

Vooral bedrijven zijn gevoelig voor uitstekende service. Als het koffieapparaat op kantoor stuk is en jij belooft dat het nieuwe apparaat dat in jouw webshop wordt besteld morgen wordt geleverd, dan moet je de volgende dag niet aankomen met ‘sorry, het wordt toch drie dagen later’. Want dan ben je je goodwill meteen kwijt. Want de besteller kan de volgende dag geen koffie schenken voor zijn bezoek. En dat is heel vervelend. Ook particulieren houden er niet van als je je afspraken niet nakomt, maar bij hen kun je heel soms nog wel wegkomen met een goede smoes bij te late levering. Ook als een zakelijke klant niet tevreden is over een levering, is het belangrijk dat je dit snel en goed oplost. Je wilt niet dat in de zakelijke wereld rondgaat dat jouw bedrijf vermeden moet worden vanwege slechte service. Een goede naam is sneller verspeeld dan opgebouwd immers.